Päivä 26: Kirja, joka muutti mielipidettäsi jostakin

Tämä onkin haastava. En nimittäin muista kirjaa, joka olisi saanut minut kääntämään kelkkani suuntaa. Tietynlaisia ennakkoluuloja kyllä on hälvennyt lähinnä kirjallisuudenlajien kohdalla. Esimerkiksi Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät antoi sysäyksen maagisen realismin suuntaan, mistä en alunperin uskonut pitäväni lainkaan.

Kotimaisen kirjallisuuden opiskelijana olen myös alkanut arvostaa kotimaista kirjallisuutta paljon. Minulla ei tosin ollut sitä kohtaan varsinaisesti ennakkoluuloja, mutta en oikein osannut sanoa siitä mitään. Olin ollut niin monta vuotta lähinnä fantasian ja Kaari Utrion lukijana. Mutta meiltä löytyy äärimmäisen hienoa kirjallisuutta, jota ei tarvitse maailman turuilla hävetä.

Kommentit

  1. Onpas sinulla vahvat jalakset kelkassa! Minulla kyllä keikkuu toisinaan kovastikin :)

    Harjukaupungin salakäytävät on yksi niistä kirjoista, jotka aion lukea. Niin mielenkiintoisia ovat kommentit kirjasta olleet täällä blogistaniassa. Maagisen realismin suosikkini on tällä hetkellä Sinisalo.

    VastaaPoista
  2. Juu. Tämä jääräpäisyys ei kyllä aina ole kovin iloinen asia ;)

    Jos kerran tykkäät Sinisalosta, niin uskoisin Jääskeläisenkin olevan makuusi.

    VastaaPoista
  3. Näin minä vähän ounastelin tuon Jääskeläisen kanssa... sympaattisen oloinen kirjailija haastattelujen perusteella muuten. Nyt pitää varmaan antaa ajan vähän purra hammasta ennen kuin kirjaan tartun. Suojelen itseäni valtaisilta kirjapettymyksiltä, joita hypetys joskus saa aikaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti