Top Ten Tuesday: Näitä kirjoja en aio lukea

Kirjablogeissa on viime aikoina tiistaisin kiertänyt hauska TTT-listaus, Top Ten Tuesday, jossa siis listaillaan milloin mitäkin. Nyt päätin minäkin osallistua ja idean otin Kirsin kirjanurkasta. Joka tiistai en varmaan osallistu, mutta silloin kuin mieleen putkahtaa jotain hauskaa.

Yleensä listataan niitä kirjoja, jotka aiotaan lukea. Nyt listaan kymmenen sellaista, joita en aio lukea.
Pitäisi toki olla ennakkoluuloton, tarttua haasteisiin ja plaaplaaplaa. Maailma on kuitenkin täynnä kiinnostavia kirjoja. Niin täynnä, etten luultavasti elinaikanani ehdi lukea kaikkia niitä. Joten miksi pitäisi tarttua kirjaan, jota en lähtökohtaisesti pidä kiinnostavana? Koska mielipide voi muuttua. Tottakai, mutta aikaa se silti vie. Tahdon mieluummin tarttua niihin kiinnostaviin kirjoihin silläkin riskillä, että tulee pettymyksiä. Lisäksi kirjallisuutta opiskellessani olen jo tarpeeksi saanut (ja saan yhä) lukea niitä etukäteen kiinnostamattomia kirjoja.

Kirjat ovat mieleenputkahtamisjärjestyksessä:

1. James Joyce: Ulysses
Kielellä kikkailu ei tässä määrin ole minun juttuni. Ne vähäiset näytteet, joita olen lukenut, ovat osoittaneet sen ettei Joyce missään tapauksessa ole minun makuuni.

2. Paulo Coelho: koko tuotanto
Rahastuksen makuista elämänviisautta ja itsehoitoa. Hoidan itseäni mieluummin hyvillä kirjoilla. Sen sijaan Pauli Kohelon Ohessa tilinumeroni kiinnostaa kyllä.

3. Antti Hyry: Uuni
Ei enää Antti Hyryä minulle. Aitta oli jo tarpeeksi tuskallinen kokemus. Olkoonkin, että Uuni on Finlandia-voittaja.

4. Susan Ruusunen: Pääministerin morsian
Tätä ei varmaan oikeasti tarvitse juuri selitelläkään?

5. Armas J. Pulla: 'Jees, punamultaa!', sanoi kersantti Ryhmy
Jostain mystisestä syystä tämä löytyy ihan kotikirjahyllystä. En koe sotilashuumoria oikein omakseni.

6. J. K. Rowling: Paikka vapaana
Niin paljon kuin Pottereita rakastinkin, niin tämä tyystin toisentyyppinen romaani ei kiinnosta aihepiireiltään yhtään.

7. Herman Meville: Moby Dick eli valkoinen valas
Tiiliskiviromaani valaanmetsästyksestä ei oikein inspiroi. Onhan siinä muitakin teemoja, mutta silti. Haukotuttaa jo valmiiksi.

8. Eduard Uspenski: Fedja-setä, kissa ja koira
Tiedän, että monet rakastavat tätä. Se mitä olen tätä selaillut, niin vaikuttaa aivan liian hämärältä ja erikoiselta minun makuuni.

9. Josten Gaarder: Sofian maailma
ZZZzzzzzzZZZZzzzz...

10. Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän
Jo tuo nimi on minusta kovin luotaantyöntävä. Tulee mieleen epämääräinen, haahuileva taideproosa. Olen luultavasti väärässä, mutta kun jo nimi aiheuttaa puistatuksia, niin en näe syytä tarttua tähän.

Hah! Siinä teille ällisteltävää ja silmien pyöriteltävää!

Kommentit

  1. Haa! Mainio lista, tällaisista pidän kovasti. :D

    Joo, Itkosen kirja on melkoista haahuilua, mutta se on juuri omaan makuuni. Sen sijaan Coelho on tosiaankin täyttä paskaa, Ulysses pelottaa minua ja Pääministerin morsiamen lukemattomuus ei varmasti selityksiä kaipaa.

    Mutta Fedja-setään aion joskus tarttua. Olen perheessäni ainoa, joka ei ole kirjaan tutustunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä muidenkin vastaavia on ollut hilpeää lukea :D

      Poista
    2. Ihanaa! "Coelho on tosiaankin täyttä paskaa." Monet ovat Coelhoon niin suunnattoman ihastuneita, mutta mulla ei ole napannut yhtään. Siis todellakin täyttä paskaa. Kiitos Katja. :)

      Poista
  2. Mainio lista Morre! Minä olen noista lukenut Moby Dickin, muutaman Coelhon, Gaarderin ja Itkosen. Gaarder oli minulle tärkeä lukiossa ja se lukemalla olisi varmaan päässyt läpi filosofian ykköskurssista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se tuntui olevan tosiaan yhdessä vaiheessa teini-ikäisille tosi tärkeä :) Minä olin silloin niin fantasiakirjallisuuden lumoissa, että se meni ohi.

      Poista
  3. Hah, kuuntelin juuri Itkosen äänikirjana. Sofian maailmaa rakastin lapsena. Fedja-sedän aion lukea tbr 100 -haasteessani. Muita en aio miekään lukea. Minullakin Hyry-suhde sumentui Aitan vuoksi.

    VastaaPoista
  4. Numero 5 vaikuttaa nimen perusteella varsinaiselta helmeltä! :D Itkosen kirjan nimestä olen samaa mieltä.

    Hyryä ja Melvilleä aion kokeilla, EHKÄ Joycea, ja Uspenskiin olisi varmaan hyvä tutustua, mutta muut luultavasti jäävät väliin. Coelholta olen lukenut kolme kirjaa, joista kahdesta ensimmäisestä jopa pidin. Mutta kun myöhemmin luin kolmannen, upposin sellaiseen tympääntymisen suohon että sinne humpsahtivat ne aiemmatkin lukukokemukset enkä enää tajunnut, miten olinkaan saattanut pitää niistä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi Coelho-bloggauksia näkyy suhteessa todella vähän... Kun ajattelee sen saamaa suosiota :D

      Poista
  5. Fedja-sedälle kannattaa kyllä antaa mahdollisuus :)

    VastaaPoista
  6. Näistä mainitsemistasi olen lukenut Sofian maailman ja yhden Paulo Coelhon kirja. Coelho oli Katjan sanoin täyttä paskaa ja Sofian maailman kanssa olin vähän väliä nukahtaa (filosofia on minusta puuduttavaa). Rowlingin uutuuden aion lukea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta filosofia on periaatteessa kivaa, mutta jokin tuossa Sofian maailmassa saa jo ajatustasolla nuokkumaan.

      Poista
  7. Hehee, kiva lista ja syyt!

    Hemmetti, mulla on 2 Coelhoa hyllyssä ja samat TBR-listalla. Sain ne dollarilla jostain kirppikseltä. Olikohan alhaiseen hintaan joku syy? :) Olen kuitenkin haastanut itseni ne lukemaan. No, ainakin yhden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei muuta kuin lykkyä tykö!

      Poista
    2. Tästä postauksestasi ja sitä seuranneesta keskustelusta johtuen aion tänä iltana vihdoin tarttua Coelhoon, eli postaus on (ehkä) tulossa piakkoin :-)

      Poista
  8. Olen lukenut kolme ja niistä kaikista kyllä pitänyt, eli Jees punamultaa, Fedja-sedän ja Sofian maailman. Jees punamullasta on tosin aika pitkä aika mutta aikoinaan luin useamman osan kyseistä sarjaa...
    Ja Hyryä pitäisi lukea lisää, tuo Uuni myös, ja Itkonenkin on vaikuttanut etäisesti kiinnostavalta...

    Mutta joo, Coelhon yhtä kirjaa olen yrittänyt enkä taida jatkaa, ja Joyceenkaan tuskin olen tarttumassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jestas. Joku sentään tunnistaa tuon Pullan :D

      Poista
    2. Minähän luin Pullan yhden kirjan KKK-haasteeseenkin :)
      Noiden Ryhmyjen ja Romppaisten (jotka ovat sota-aikaan sijoittuvia seikkailullisia veijariromaaneja) ohella on ollut ahkera pakinoitsija ja kirjoittanut mm. nipun sellaisia kevyen viihteellisiä historiakirjoja (kuten se haastekirjani Mykän filmin sankarit elokuvan alkuajoista meillä ja muualla). Jossain Ari Turusen ja Katja Kallion välimaastossa.

      Poista
  9. Mulla on ollut Uuni kesken pari kuukautta.. odotan sitä hetkeä, kun jaksan keskittyä siihen täysin rinnoin. Voi mennä hetki! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hidasta hommaa se Uunin rakentaminen, joten sähän vaan eläydyt hidastelemalla tunnelmaan ;)

      Poista
  10. Hämmästyin eniten siitä, ettei Fifty shades ole tällä listalla! :)
    Rowlingin aion lukea, Fedja-sedän ja Sofian maailman olen lukenut, mutta muut voisin jättää väliin minäkin. Tuosta Itkosen kirjan nimestä tulee mieleen sellainen yltiöripustautuva teinirakkaus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hämmästytän sinua lisää: aion antaa Fiftylle mahdollisuuden!

      Poista
  11. Minunkin listani varmaan alkaisi varsin ennalta-arvattavasti 50 Shadesilla. :-P Tosin Twilightit ja Nälkäpelit myös.

    Sofian maailman luin joskus teininä parikin kertaa (ja se vaikutti nolosti toiseen romaanikäsikirjoitukseeni, jonka kirjoitin 15-vuotiaana) ja Fedja-sedän lapsena, mutta en muista siitä mitään. Muita noista en ole lukenut (useasta en ole edes kuullut) enkä aiokaan, Moby Dickiä voisi ehkä harkita. Coelho on ainoa, johon on selkeä vastareaktio.

    Lähivuosina ei ole tullut luettua mitään kirjaa, joka olisi ollut niin huono, että olisi tullut todettua "en kyllä lue tältä tyypiltä enää mitään". Donna Tarttin The Little Friend oli kökkö, mutta Jumalat juhlivat öisin on niin kuuluisa, että aion sen lukea tästä huolimatta.

    Selkein vastareaktio tällä hetkellä "kuumiin" kirjoihin minulla on Naomi Wolfin Vagina-teokseen, mutta se ei ole romaani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harkitsin Twilighteja, mutta kun olen lukenut sen ekan osan (Houkutus), niin joskus saattaa iskeä kohtaus, jolloin haluan kiduttaa itseäni ;)

      Poista
  12. Muakin kiinnostaa kovasti Ohessa tilinumeroni. Tämä siksi, että valitettavasti tuli tuhlattua kymmenisen vuotta sitten aikaa yhteen Coelhon kirjaan.

    Musta Fedja-setä ei ole lainkaan hämärä vaan päinvastoin aika perinteinen ja turvallinen tarina ja siksi niin lämmin ja ihana.

    Ja sitten niitä muita: luulen, että tulen lukemaan Rowlingin uuden jossain vaiheessa, vaikka en ole lukenut edes kaikkia Pottereita. Eli mun kiinnostus menee päinvastoin. Ja Sofian maailma oli enimmäkseen aika haukotus. Luin teininä, eikä jotenkin napannut edes silloin, vaikka filosofia olikin ihan hauskaa noin niinkuin kouluaineena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Filosofia oli tosiaan kiva kouluaineena, mutta en tiedä tiiliskiviromaanina...

      Poista
  13. Loistava lista, erityisesti, koska joukossa on pari samaa kuin minullakin. Olet myös kovin rohkea, kun näin uskallat "leuhkia" sivistymättömyydelläsi. Mitäköhän se kertoo sinusta ihmisenä... :) ;)

    Harmittaa, etten omalle listalleni tuota Coelhoa muistanut ottaa, se nimittäin kuuluisi sinne kyllä!!! Yhden luin, enkä enää suostu toista lukemaan. Ever. Armas J. Pullaa voisin yhden ainakin joskus lukeakin ihan kuriositeetin vuoksi, kuuluvathan teokset oikeastaan kansamme historiaan ja sen kipeisiin vaiheisiin. Sofian maailman olen joskus haukotellut läpi, koska teinit siitä pitivät ja piti saada tietää, miksi. En tajunnut silloin enkä nytkään. Uunin olen ostanut, mutta en aloittanut. Saattaa olla, että jää uuni rakentamatta ;) Fedja-setää en ole lukenut, mutta olen nähnyt siitä mainion teatteriversion lapsena, Juha Muje oli jossakin osassa. Kuunnelmana myös mainio. Ja Itkosesta pidän, kyseinen kirja kyllä on vielä lukematta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, Kirsi! :D ;)

      Ilmeisesti ennakkoluuloni Sofian maailman tylsyydestä pitävät ainakin jollakin tasolla paikkaansa, kun näin moni siitä mainitsee!

      Poista
  14. Olen lukenut listaltasi peräti neljä. Fedja-setä on ihana; Ulysses kieltämättä varmaan edellyttää että kikkailu kiinnostaa jossain määrin; Sofian maailma oli minustakin super-tylsä (sehän on käytännössä vain filosofian oppikirja koululaisille, romaaniksi naamioituneena); ja Itkosen kirja oli minusta aika ärsyttävä: se ei tosin minusta ollut mitään taideproosaa vaan aika viihtellinen pläjäys, vaikka haahuileva kyllä osuu oikeaan.

    Loput listasi kirja ovatkin sitten sellaisia, etteivät ne minuakaan erityisemmin houkuttele.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kyllä yhä enemmän siltä, että Itkonen ei ole minun juttuni :D

      Poista
  15. Ahahaa, ihanaa lukea tätä listaa rankan työpäivän jälkeen :-D Minulla on nämä TTT-listat menneet kokonaan ohitse, joten pitääpä paikkailla tilannetta ja kenties osallistua itsekin joku kerta.

    Itse olen lukenut listaltasi Itkosen teoksen. Kuvittelin etukäteen, että se olisi ihan jees mutta lukeminen olikin yhtä tuskaa. Muistoni teoksesta on niin vastenmielinen, että aina, kun mietin, lukisinko Itkoselta jotain muuta, päätän antaa sen hetken odottaa. Hyllystäni tosin löytyisi Itkosen novellikokoelma Huolimattomia unelmia, jonka ostin hetkenmielijohteesta kirpparilta. Tuon kokoelman olen ajatellut joskus lukea ja antaa vielä mahdollisuuden Itkoselle.

    Hyryn Uunin luettuani päädyin samaan johtopäätökseen kuin sinäkin. Uuni oli NIIN raskas pala, että jos ei ole pakko tai saan opena luistettua Hyryn tuotannon lukemiselta, niin en aio hänen tuotantoonsa palata. Saattaa ehkä olla toiveajattelua... :-D

    Coelhon tuotantoon minulla on samanlainen suhde kuin chic lit -kirjallisuuteen. Molemmat ovat minulle tietyn aikakauden kirjallisuutta, jolloin olen nauttinut lukea niitä. Esimerkiksi Sophie Kinsellan teokset olivat ykköslemppareita lukioikäisenä, mutta nykyään en voisi kuvitellakaan lukevani niitä ilman, että pilaisin ihanat muistoni kys. kirjoihin.

    Sofian maailmassa on jo pelkästään kansi niin vastenmielisen näköinen, ettei se vedä puoleensa. Joycen teosta olen joskus hamassa tulevaisuudessa ajatellut kokeilla, mutta koska maailmassa tosiaan on paljon kiinnostavampiakin kirjoja, ei Joyce oli listan kärjessä.. ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti :D Odotan kyllä nyt sinulta tätä samaa listausta innolla :D

      Poista
  16. Juu, samoila linjoilla, paitsi J.K. Rowlingin kohdalla; uteliaisuuteni on suuri, että mitäköhän se Potter-täti on nyt keksinyt... =D

    Minun listaltani löytyisi -yllätys, yllätys- ainakin kotimaista kirjallisuutta. Olen itsekin maalaillut päässäni juuri tällaista listaa, mutta se saattaisi venyä niin pitkäksi, että internetistä uhkaa loppua tila, jos sen julkaisen... =D

    VastaaPoista
  17. Minulla on kutina, että saattaisit jopa pitää tuosta Itkosen kirjasta. Annahan sille mahdollisuus. Kirjan nimi ei mielestäni kuvaa teosta (se ei ollut minusta lainkaan filosofinen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä annan, jos joudun johonkin epätoivoiseen tilanteeseen, missä minulla on vain nämä 10 kirjaa eikä mitään muuta... ;)

      Poista
  18. Ihastuttava listaus! Minunkin oli pakko apinoida ja tehdä oma listani. Aamulla jo aloitin, mutten ehtonyt ennen kurssille lähtöä kirjoittaa loppuun - pitkä päivä, kun vasta nyt palasin kotiin. :)

    VastaaPoista
  19. Sofian maailma jäi aikoinaan kesken. Nyt vois kokeilla uudelleen, kun on noita univaikeuksia välillä. Muutama vuosi sitten sain päähäni, että lainaan pari Coelhoa,jotta olisi ihan oma mielipide luettuani hänen tuotantoaan. Muutama luku riitti mielipiteen muodostamiseen :D Hyvä postaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että Coelhosta tosiaan riittää ihan lyhyt pätkä :D

      Poista
  20. Minun listani ylivoimainen ykkönen näistä ja ylipäänsä olisi Coelho, jota joskus yritin lukea mutta eihän sitä pysty. Uunin olen lukenut - hypnoottinen, suorastaan zeniläinen uuninrakennus, joka jatkuu ja jatkuu ja jatkuu - mutta olihan se haastava, etenkin rakentamisen ohessa tehty Ruotsin-matka oli outo sivuhyppäys. Itkoseen en ole koskaan yrityksistä huolimatta päässyt sisään, kovin hidastempoista ja pähkäilevää kärsimättömälle lukijalle. Gaarderin käyn kohta nolona piilottamassa kirjahyllystä - mutta hei, kai saa ihmisellä olla kausia, kuten se ammoinen filosofiakausi nuoruudessa. Oppikirjahan se on, kuten Liisa sanoo. Pääministerin morsiamen luin näkövammaisten lukupalvelussa ääneen nauhalle (siis tilaustyö, ei oma lukuvalinta) eikä siinä kirjallisilla ansioilla voi tosiaan kehuskella, mutta päähenkilöistä avautui jotain, joita "kirjailija" ei varmasti edes ymmärtänyt kirjassa paljastavansa, niiden uuniperunajuttujen ohella. Mutta tämä on vain omaa tulkintani enkä ruodi enempää etten joudu oikeuteen :-) Muita listaltasi en ole yrittänytkään, Rowling kyllä kiinnostaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aitta on hyvin samanlainen miten kuvaat tuota Uunia :)

      Poista
  21. Jummi, minunkin alkoi tehdä mieli laatia tällainen postaus, nyt kun näitä on näkynyt siellä ja täällä. Olen kyllä kova syömään sanani ainakin näissä kirja-asioissa, joten luultavasti päätyisin ainakin osan lukemaan :D

    Muuten tämä listasi meni aika 50/50 minulle, puolet olen joko lukenut (Fedja-setä [eräs lempppareitani], Itkonen [ärsyttävä ja naiivi, mutta ei kyllä taideproosaa], Gaarder [varhaisteininä kolahti] tai aion lukea (Ulysses [parhailaan projektina], ja Moby Dick kiinnostaa myös). Loput eivät sitten kiinnosta minuakaan, tosin en takaa, ettenkö jossain vaiheessa lukisi tuota Rowlingia. Niin, ja Coelholta olen yhden lukenut, toiste ei aio vaivautua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on tietyllä tapaa kyllä hyvä yllyke syödä sanansa :P

      Poista
  22. Hyryn Uuni osui sellaisen hetkeen että oli hirveästi kaikkea kiirettä ... tätä teosta lukiessa, pieninä palasina, tuli kiireestä irroittava fiilis, sellainen että annos oli saatava päivä toisensa jälkeen. Ei pikalukemista tämä teos, ainakaan minulle.

    Ja Armas J. Pulla pulla rupesi kiinnostamaan...

    VastaaPoista
  23. Fedja-setä ja kumppanit on niin ihana, että on vaikea käsittää, ettei joku halua lukea sitä :)
    Etenkin kun siihen menee ehkä kolme varttia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kolmessa vartissa lukee jo paljon sitä kiinnostavampaakin kirjallisuutta :)

      Poista
  24. Heh...mä tein graduni Fedja-setä, kissa ja koira -kirjojen huumorista :D Ja Krokotiili Genakin oli mukana.

    Tuo Itkosen esikoinen on ihana. En voi muuta sanoa. Se on kielellisesti kaunis teos, mutta mielestäni ei mikään yltiöpäinen taideproosapläjäys juonellisesti varsinkaan. Mutta ymmärrän, jos ei hetkauta lukemaan, eihän sitä paitsi kaikkea tässä maailmassa ehtisikään lukea, vaikka tahtoisi!

    Pelkäsin muutes, että listallasi olisi jompikumpi minun romaanineistani. Kun olen saanut sen käsityksen, että kirjamakusi on kaukana siitä, mitä kirjoitan. Jotenkin tunsin helpotusta, kun listaltasi löytyi "vain" jonkin sortin klassikoita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korjaan heti, että Anna minun rakastaa enemmän ei ole Itkosen esikoinen, vaan hänen kaikista parhain teoksensa Myöhempien aikojen pyhiä. :)

      Poista
    2. Helmi-Maaria, täytyy kyllä myöntää, että teoksesi eivät ole ihan minun makuuni ensisijaisesti suuntautuneita :D Mutta en nyt tiedä voisinko vannoa, etten ikinä niitä lukisi :)
      Tutkimattomat ovat kirjavalintojen tiet...

      Poista
    3. :) Ja hups, totta, ei olekaan esikoinenMyöhempien aikojen pyhiä on minunkin mielestäin vahvinta Itkosta!

      Poista
  25. Uuni on minusta oikein hyvä, siinä kiteytyy elämästä paljon. Pääministerin morsian kirja on taas sananvapauden ja yksityiselämän yksityisyyden rajapinnan takia merkittävä teos oikeudenkäyntiin kannattaa tutustua teoksen luvun jälkeen, eli molempia voin suositella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on sellainen mutu, että Uuni on kuin uudelleen kirjoitettu Aitta. Voin olla toki väärässäkin, mutta en niin utelias että jaksaisin perehtyä sen enempää.
      Pääministerin morsiamesta olet toki oikeassa, mutta minulle riitti sen vatuloinnin seuraaminen julkisuudessa :D

      Poista
    2. Mutus on oikeassa: Uuni on minusta pidempi ja seestyneempi versio Aitasta, ja toisesta asiastakin olet oikeassa, jos sitä on seurannut julkisuudessa lienee kärryiiä, että siinähän on lopulta kiinni kahden perusoikeuden rajapinnasta: sananvapaudesta ja oikeudesta yksityiselämään noin karkeistaen.

      Poista
  26. Ihmettelen kyllä, että miten Fedja-setä voi antaa hämärän ja erikoisen käsityksen. :D Se on muuten listalta ainoa, jota pystyn sanomaan oikeasti hyväksi.

    Mä yritin Coelhoa 2,5 kirjan verran enkä tajunnut suosiota. Yritin sitten Koheloa kanssa, mutta en siinäkään päässyt alkua pidemmälle.... Gaarderista sen verran, että Sofian maailma on tappavan tylsä, mutta muu tuotanto on sitten jo kokeilemisen arvoista (kannattaa siis tsekata, jos kohdalle osuu).

    Mulla on Rowlingin uutuus odottamassa lukupinossa. Saa nyt sitten nähdä, että petynkö vai en, mutta Pottereiden takia oli pakko antaa mahdollisuus.

    VastaaPoista
  27. Jonkin Coelhon kirjoista ajattelin lukea, tiedänpähän vähän sitten mistä puhutaan.

    Ruususen kirjaan en minäkään suostu koskemaan!

    Rowlingin kirja vähän mietityttää... Aihe ei hirveästi kiinnosta, mutta kun ne Potteritkin oli niin hyviä...

    Aargh! Sofian maailma aiheuttaa minulle pienimuotoisen hepulin aina kun törmään siihen jossain. Se on nimittäin yksi harvoja kesken jättämiäni kirjoja (luin sitä yläaste-/lukioaikoina). Kirjastossakin se hyppää aina silmille... Piru vie aion lukea sen vielä joku päivä! (Ja aloitan sen keskeyttämisen harjoittelun vasta sen jälkeen ;) )


    VastaaPoista

Lähetä kommentti