Adlibriksen hintavirhepäivät!

15. huhtikuuta koitti kirjahamsterin onnenpäivä. Adlibriksellä oli 2,80e -kampanja! Jippii! Alennuskirjoja oli useita kymmeniä, kovakantisista uutuuksista pokkareihin. Tilasin (ja maksoin verkkopankin kautta) neljä alekirjaa ja yhden normaalihintaisen kirjan siinä sivussa. Sitä vartenhan nuo kampanjat usein luodaan.

Samana iltana muutamia tunteja myöhemmin huomasin tilaukseni peruuntuneen Adlibriksen toimesta. No mitä hemmettiä! En ollut saanut asiasta mitään sähköpostia, vaan huomasin ilmoituksen Adlibris-tililläni. Huomasin samanlaista ihmettelyä Adlibriksen Facebook-sivuilla ja kävikin sitten sitä kautta ilmi, että kyseessä olikin hinnoitteluvirhe. Samanlainen tapaus oli ollut jo helmikuussa.

Tässä ote reklamaatiostani:

15.4.2013 nettikaupastanne osoitteesta https://www.adlibris.com/fi Sivustolla tuotteiden hinnaksi mainittiin 2,80e Klikkasin tuotteen virtuaaliseen ostoskoriin ja maksoin loppusumman 10,50e (tilausnumero 29937118; sisälsi myös yhden ns. normaalihintaisen kirjan) ja 8,40e (tilausnumero 29937387).
Tilaukset näkyvät maksettuina Adlibrikselläkin, mikä näkyy omissa tilaustiedoissani (Liitteet 1 ja 2); jossa lukee:
"Tilauksesi on jo maksettu verkkomaksulla, joten siihen ei voi tehdä muutoksia. Jos haluat poistaa koko tilauksesi tai yksittäisiä kirjoja, ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@adlibris.com. Ilmoitathan viestissäsi tilausnumeron ja tilinumeron maksunpalautusta varten!"

Myöhemmin samana päivänä 15.4.2013 yrityksenne perui kaupan ilman mitään selitystä. Facebook-sivuiltanne selviää, että tällaista on käynyt ennenkin. Kuitenkin kuluttaja-asiamiehen mukaan virhe on kaupan, ei kuluttajan vastuulla ja virheellinen hinta kaupantekohetkellä koituu myyjän tappioksi. Ilmoitatte itse sivuillanne, että "Asiakkaalta veloitetaan hinta, joka tuotteella oli tilaushetkellä" (liite 3). Toki pidätätte oikeuden hinnanmuutoksiin ilman ennakkoilmoitusta, mutta se ei käy päinsä jo tuotteen tilaamisen ja maksamisen jälkeen! 

Liitteet ovat kuvakaappauksia tilauksistani ja Adlibriksen toimitusehdoista.
Seuraavana päivänä sain sähköpostitse ilmoituksen Adlibriksen yksipuolisesta kaupanpurkamisesta. Myöhemmin sain massapostitusvastauksen reklamaatiooni.

Adlibris 16.5.:

Hei Hanna, Kiitos viestistäsi!
 Ikävä kyllä saimme toimittajaltamme virheellisen hintapäivityksen, jonka vuoksi myös tilauksissasi olleiden kirjojen hinnat olivat virheellisiä. Toimittajamme on peruuttanut kyseiset kirjat tilauksiltasi ja niitä ei tulla lähettämään uudelleen. Olemme kuitenkin saaneet päivitetyn oikean tiedoston toimittajaltamme, joten kirjat ovat nyt tilattavissa normaaliin tapaan kotisivultamme.
 Ilmoitathan tilinumerosi maksunpalautusta varten, niin teemme sen mahdollisimman pian. Internetsivuillamme oleva kirjojen informaatio tulee suoraan tavarantoimittajilta ja valitettavasti meistä riippumattomasta syistä toimittajiemme hintatiedostot olivat siis virheellisiä. Hintaerot valitsemissasi kirjoissa oli myös niin huomattavat kirjojen normaaliin markkinahintaan verrattuna, jolloin virhe on selvä. Pyrimme olemaan markkinoiden halvin kirjakauppa, mutta esimerksi sidottujen kirjojen hintahan on yleensä noin 19-30 euroa. Olemme erittäin pahoillamme tapahtuneesta ja toivomme, ettei tästä ole koitunut sinulle suurta haittaa. Tällaisten valitettavien tapausten varalta pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin ja yksipuolisen oikeuden perua kauppa. 

Lohduksi tarjottiin viiden euron lahjakorttia.

Sitovatko verkkokaupan sivuilla olevat hinnat myyjää?

Verkkosivuilla oleva hinta on sitova tarjous. Voit vaatia tuotetta verkkosivujen tietojen mukaisesti sen jälkeen, kun olet hyväksynyt myyjän tarjouksen tilaamalla tuotteen verkkosivujen tilauskaavakkeella.
Ainoastaan tietyissä tilanteissa myyjä voi vedota tietojen paikkansapitämättömyyteen ja vetäytyä kaupasta.
  • Jos yrityksen mukaan hinta- tai tuotetieto on ollut muu kuin se, jolla olet tehnyt tilauksen, sen pitää pystyä esittämään luotettavaa näyttöä väitteensä tueksi. Pelkkä väite ei riitä.
  • Jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää tiedon olevan virheellinen, virheellinen tieto ei sido myyjää. Tällainen tilanne on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna. Jos 600 euron televisiota myydään 60 eurolla, kyseessä on todennäköisesti erehdys

Lienee siis näkökulmakysymys, että olisiko pitänyt ymmärtää, että 2,80e on liian halpa 19-30 euron kovakantiseen kirjaan verrattuna. Adlibris ei automaattivastauksissaan kertaakaan huomioinut sitä, että yksi tilaamani "alekirja" oli pokkari, jonka alkuperäinen hinta oli 7,70e.

Vastasin tuohon massaviestiin vielä ja kertasin ensimmäisessä kirjeessäni esiintuomiani asioita. Mitään ei kuulunut, sain vain jälleen massaviestin, jossa pyydettiin tilinumeroani rahojen palauttamista varten.

Soitin Adlibriksen asiakaspalveluun. Minulle vastattiin jälleen, että vika ei ole heidän, vaan kustantajan (eli Bonnierin tässä tapauksessa). Vastasin siihen, ettei asia kuulu minulle. Asiakaspalvelija lupasi palata asiaan sähköpostitse, sillä puhelimitse hän ei voi kirjoja minulle lähettää (ihan tosi?).

Kului useita tunteja ja sain jälleen ryhmäpostitusviestin, jossa Adlibris jälleen vetoaa siihen, ettei vika ollut heidän ja otteen tuosta Kuluttajaviraston näkökulmasta.
Vastauksessa myös luki, että "Jokaisella tuotteella on olemassa hintahistoria, josta on nähtävissä mihin hintaan kutakin tuotetta on myyty ennen ja jälkeen virheen sattumisen.". Tämä ei pidä paikkaansa. Adlibriksen sivuilla ei näy mikä on tuotteen alkuperäinen hinta. Voitte vilkaista vaikka kuukauden pokkaria. Oletan sen olevan aletuote (etusivulla hinta näkyy punaisella pohjalla), mutta missään ei näy alkuperäistä hintaa.

Vastauksessaan Adlibris nojasi myös Oikeustoimilain 32 pykälään:
(Oikeustoimilaki 32 §)
Jos jonkun tahdonilmaisu (tilaus) on erhekirjoituksen (virheellinen hintapäivitys) tai muun hänen erehdyksensä johdosta saanut toisen sisällyksen (virheellinen hinta), kuin on tarkoitettu, ei tahdonilmaisu (tilaus) sellaisena sido sen antajaa (yritys), jos se (kuluttaja), johon tahdonilmaisu on kohdistettu, tiesi tai hänen oli pitänyt tietää erehdyksestä. Jos tahdonilmaisu(tilaus), joka toimitetaan perille sähköteitse tai suullisesti lähettiä käyttäen, on sähköttämisessä tapahtuneen virheen tai lähetin virheellisesti toimittaman esittämisen johdosta sisällykseltään muuttunut, ei tahdonilmaisu (tilaus) sellaisena, kuin se on tullut perille, sido lähettäjää (yritys), vaikkakin vastaanottaja (kuluttaja) on vilpittömässä mielessä. Lähettäjä (yritys) olkoon kuitenkin, jos hän, saatuaan tiedon sisällyksen muuttumisesta, haluaa, että tahdonilmaisu ei enää olisi voimassa, velvollinen ilman aiheetonta viivytystä ilmoittamaan siitä vastaanottajalle; jos hän ei sitä tee, ja vastaanottaja oli vilpittömässä mielessä, on tahdonilmaisu sitova sellaisena, kuin se on tullut perille.

Kyllästyin näihin massavastauksiin ja soitin Kuluttajaviraston neuvontaan. Tapaus olikin siellä jo tuttu helmikuulta enkä ollut nytkään ensimmäinen soittaja.
Helmikuussa Adlibris on väittänyt olleensa yhteydessä Kuluttajaviraston yrityspuoleen ja väittänyt sen puoltaneen heidän kantaansa, mutta minulle kerrottiin, ettei se pidä paikkaansa. Adlibris ei ole kertaakaan ollut vuoden 2013 aikana yhteydessä Kuluttajavirastoon.
Kuluttajaviraston kanta on ollut se, että hintaero on uskottava, koska Adlibriksellä on ollut jopa 70% alennuksia ja hintavaihtelu eri tuotteiden välillä on paikoin reiluakin.
Nyt on vaan tietysti asiakkaista kiinni, että jaksaako rumbaan lähteä. Mitään korvauksia tuskin on tiedossa. Yritys menettää lähinnä mainettaan ja asiakkaitaan. 

Nythän kyse on periaatteesta, sillä rahallista tappiotahan tässä ei minulle tullut. Olen ollut Adlibriksen asiakas pitkään ja täällä Morren maailmassakin on arvottu Adlibriksen lahjakortteja. En ole ollut missään virallisessa yhteistyössä heidän kanssaan, vaan lahjakortit olen maksanut omasta pussistani.

Halusin tuoda jutun julki, koska koen Adlibriksen toimintatavan törkeäksi ja asiakkaasta piittaamattomaksi. En ole saanut mitään henkilökohtaista vastausta reklamaatiooni, vaan ainoastaan noita massaviestejä, joihin on vain korjattu etunimeni. Tiedän niiden olevan massaviestejä, koska muutama muu kirjabloggaaja on saanut täsmälleen samat viestit.
Adlibris ei myöskään itse ota tästä mitään vastuuta, vaan syyttelee kolmatta osapuolta. Minusta se ei ole ensinnäkään asiallista ja toisekseen se ei varsinaisesti kuulu minulle.

Ymmärrän, että virheitä sattuu. Ne vain pitää korjata asiallisesti. Jos Adlibris olisi vain reilusti pahoitellut virhettään ja postittanut minulle tilaamani kirjat maksamani hinnan mukaisesti (yritys ja tavarantoimittaja olisivat sopineet virhekorvauksista keskenään), olisi asia ollut ok ja olisin jatkanut asiakkuuttani tavalliseen tapaan. Ei pelkkä virheen tekeminen tee kaupasta huonoa.
Mutta nyt asian ollessa näin, en näe mitään syytä jatkaa asiakkuuttani enkä parhaalla tahdollanikaan voi suositella sitä muille. Jatkossa arvon lahjakortteja muihin kirjakauppoihin.
 

Kommentit

  1. Todella törkeää toimintaa mielestäni kyseiseltä yritykseltä. Myös minun reklamaatiooni vastattiin noilla massaviesteillä ja tuli sellainen olo, ettei viestejä edes lueta asiakaspalvelussa.

    Eikä ole todellakaan asiakkaan vastuu miettiä ja pohtia, milloin verkkokaupassa olevat hinnat ovat oikeita ja milloin eivät!

    Olen itsekin ollut Adlibriksen asiakkaana vuosikaudet, mutta nyt minultakin meni maku tähän firmaan. :(

    VastaaPoista
  2. Kiitos Morre, kun olet selvittänyt Kuluttajavirastosta asiaa. Harmi, että Adlibris syyttää kolmatta osapuolta virheestä. Jos asiakkaan pitäisi ymmärtää, että hinta on väärä, miksei sama perustelu koske Adlibriksen työntekijöitä, jotka väärät hinnat ovat saaneet?

    VastaaPoista
  3. Täällä vilkuttaa eräs pettyneiden asiakkaiden massasta. Uskomatonta toimintaa, Adlibris!

    VastaaPoista
  4. Ammattitaidotonta ja epäasiallista toimintaa Adlibrikseltä. Mutta ehkä niitä asiakkaita on sitten ihan riesaksi asti, jos niitä on varaa tällä tavalla kohdella.

    VastaaPoista
  5. Yksi kettuuntunut perutun tilauksen tehnyt ilmoittautuu mukaan. Minunkin viesteihini tuli nuo massavastaukset, joista huomasi, ettei lähettämiäni viestejä ole luettu ollenkaan. Edes suoriin kysymyksiin on ollut turha odottaa vastausta.

    Soitin Adlibriksen asiakaspalveluun tänään, sillä sähköposteihin ei enää vastattu. Siellä ylimielisen kuuloinen nuorehko mies totesi, että Adlibris on ollut kuluttajavirastoon yhteydessä - mutta ilmeisesti siis eivät edelleenkään ole näin tehneet. Kovasti syytteli tavarantoimittajaa ja mainitsi, että voin olla suoraan kustantamoihin yhteydessä asian tiimoilta. Mutta hyvänen aika, millä logiikalla?? Tilasin kirjoja Adlibrikseltä, en suoraan kustantajalta! Mitähän mahtaisi kustantamon väki tykätä, jos heille alkaisi tulla tällaisia "Adlibrikseltä sanottiin, että on teidän vika etten saanut tilaamiani kirjoja!" -puheluita. :/

    Ja tosiaan, minäkin tilasin yhden kirjan, jonka normaali hinta oli 8,80€, joten se 2,80€ tuntui ihan uskottavalta hinnalta. Aleissa yleensäkin on lähtöhinnoiltaan monenhintaisia tuotteita, joten...

    VastaaPoista
  6. Kirjoitit:"Minulle vastattiin jälleen, että vika ei ole heidän, vaan kustantajan (eli Bonnierin tässä tapauksessa)."...

    Turha Adlibriksen on ulkopuolista kustantajaa syyttää. Tässähän on kyse Bonnier-konsernin sisäisestä virheestä.

    Adlibriksen on nimittäin omistanut vuodesta 2010 lähtien mediayhtiö Bonnier.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Adlibris

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen lisäys anonyymi1! Totta tosiaan!!

      Poista
  7. Kiitoksia kommenteista ja kiitos Anonyymille tuosta Adlibriksen omistajuuden valaisusta. Enpä tuota tiennyt! Ja se tekee asiasta kyllä entistä hullunkurisemman! Vasen käsi syyttää oikeaa kättä?

    VastaaPoista
  8. Vau. Tähän mennessä itsellä on kirjaostokset tuolta onnistuneet, mutta kyllähän tuosta saa kuvan, että jos jotain virhettä olisi, niin säätämiseksi menisi! Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että ei pyydetä anteeksi ja hoideta asiaa siellä missä se kuuluisi hoitaa, eli yhteistyökumppaneiden välillä :/

    VastaaPoista
  9. En sattunut ostoksille "hintavirhepäiville", vaikka olen ollut pitkään Adlibriksen asiakkaana. Mietin kyllä kaksi kertaa seuraavalla kerralla mistä kirjani tilaan. Minua ei kiinnosta pätkääkään tehdä salapoliisityötä kirjaostoksilla ja tutkia olisikohan taas päässyt virhe hintoihin! Adlibriksellä kun tosiaan on välillä niin halvat hinnat, että ei ole mitenkään mahdollista asiakkaana tietää milloin on kyse virheellisestä hinnasta.

    Aika törkeää Adlibriksen puolelta, että he kyllä ilomielin pitävät sisällä tilauksen normaalihintaisten kirjojen osalta, mutta liian halvat kirjat poistetaan siitä. Kuinka moni nielee harminsa ja ottaa kiltisti vastaan ehkä heräteostoksena halpojen kirjojen ohella tilaamansa kalliimmat kirjat?

    Seuraan mielenkiinnolla tilanteen etenemistä!

    VastaaPoista
  10. Minuakin harmittaa tämä todella kovasti, sillä pyysin tuttuani tilaamaan minulle kirjan kys. paikasta. Ei olisi kyllä tullut minulle mieleeni, että hinta ei ole "todellinen". Tilailen paljon kirjoja ja muutakin netistä eikä minulle ole kylläkään tullut mieleeni, että pitäisi ihan alkaa hintoja pohdiskella tyyliin onkos tuo nyt oikea vai joku "leikkihinta" - uskomantonta!

    Olen myös tilannut kirjoja lahjaksi AdLibriksen kautta Suomessa asuville ystävilleni (minulla on tunnus AdLibrikseen, koska tilailin sieltä paljon kirjoja asuessani vielä Suomessa), mutta enpä taida uskaltaa jatkossa niin tehdä.

    En voi olla miettimättä onko näissä alennushinnoissa taustalla joku epäeettinen kampanja, jolla houkutellaan asiakkaita tekemään tilauksia. Sitten AdLibris vain mielivaltaisesti peruu osan tilauksen kirjoista, koska

    "Tällaisten valitettavien tapausten varalta pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin ja yksipuolisen oikeuden perua kauppa."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tuo ajatus on käynyt täälläkin mielessä, vaikka suhtaudunkin salaliittoteorioihin yleensä lähinnä huvittuneesti.

      Poista
  11. Itsehän olen suhtautunut muutenkin epäillen kirjojen nettikauppaan (on hienon yksinkertaista että näen ostaessani suoraan sen fyysisen kappaleen kirjaa jonka olen ostamassa ja se ostotapahtuman yhteydessä tulee haltuuni), ja tällainen bait-and-switch-puuhailu ei mitenkään paranna suhtautumistani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin itse samaa, tapahtumaketjua sivusta seuranneena. Kun ostan kirjani muutenkin yleensä käytettynä (kirpparit, kierrätyskeskus) niin näkee kädessään tuotteen kunnon ja sisällön, hinnasta puhumattakaan. Kuvitella, jos kassatäti sitten sanoisi, että nämä on kuules sitten väärin hinnoiteltu, maksapas enemmän. Taitaisi jäädä kirjat tiskille. En ole paria kertaa lukuunottamatta tilannut kirjoja netistä, nuokin tapaukset ovat olleet yliopistojen pääsykokeisiin hankittuja yksilöitä.

      Poista
  12. No jopas on tökeröä toimintaa. Olisin todella vihainen, jos tuollainen 'asiakaspalvelu' ja ilmoittamaton tilauksen peruutus olisi osunut omalle kohdalle.

    Ihan selkeästi Adlibriksen pitäisi nyt vain niellä tappionsa, koska ovat itse tehneet virheen ja lakikin taitaa olla kuluttajan puolella, terveen järjen ohella. Tilausvahvistus on lainvoimainen dokumentti. Surkeaa, että eivät ajattele sen verran pitkänäköisesti ja suoraselkäisesti, että tosiaan korjaisivat virheensä ja palvelisivat maksavia asiakkaitaan kunnolla, sillä tavalla asiakkaatkin säilyisivät tulevaisuudessa, kun taas nyt...

    VastaaPoista
  13. Täällä myös todella pettynyt asiakas. Omituinen käsitys, että asiakkaan pitäisi osata jostain (mistä?) päätellä, että hinta on väärä. Epäasiallista ja harhaanvetävää sisäänvetoa - minä klikkailin koriini myös ns. oikean hintaista kirjoja, ja ne on jo lähetetty. :/

    VastaaPoista
  14. No huh, miten törkeää toimintaa. Olen itsekin tilaillut Adlibrikseltä useita kertoja, mutta enpä taida enää uskaltaa. Viimeksi ennen joulua tilasin juuri halpoja pokkareita ja yhden kovakantisen, eikä tullut mieleenkään, että hinnat eivät olisi oikein.

    VastaaPoista
  15. Itse olen useamman vuoden tilannut kirjoja pääsääntöisesti Adlibriksestä, mutta nyt jo jonkin aikaa on tuntunut että yrityksen taso on laskenut alkuajoista.

    Toimitusajat pidentyneet, jossain vaiheessa maksu-jutut muuttuivat en pystynyt enään maksamaan verkkopankin kautta heti tilausta ja samoin pakettien noutopaikka on vaihtunut.
    Eikä tuo palautuskaan ole toiminut ihan mukisematta, rahojen perään sain silloin soitella.

    Aika uskomatonta silti tuo tilauksen peruminen ilman erillistä ilmoitusta ja vieläpä vain osittain, luulisi tuon kokoisen yrityksen voivan ottaa takkiin tuon verran ihan vain asiakaspalvelun nimissäkin.
    (Meillä töissä on nimittäin lupa korvata tietty euro määrä juurikin asiakaspalvelun nimissä vaikka asiakkaan väitteille ei löytyisi todisteita.. Eri ala tosin mutta silti firma pitää tyytyväistä asiakasta tärkeämpänä kuin paria euroa.)

    Tai keksivän edes paremman selityksen "Tarjouskirjojen suuri kysyntä yllätti meidät ja valitettavasti kirjat lopppuivat kesken.."

    Niin viimeisimmän kirjatilauksen teinkin CDON.comiin, ja Amazon on myös kindlen myötä noussut suosikikseni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen myös huomannut tuon palvelun yleisen laskun - itsekin olen useamman vuoden ajan tilannut Adlibriksestä kirjoja. Tuo toimitusaikoijen pituus on ärsyttänyt erityisesti.

      Kerrankin kävi niin, että kaikkien tilaamieni kirjojen kohdalla luki, kuten tavalliseen tapaan, "lähetetään meiltä 5-7" päivässä. Tilasin muistaakseni kolme kirjaa, ja sähköpostiin tulleessa tilausvahvistuksessa luki "lähetetään meiltä 5-15" päivässä. Tyrmistyin, sillä mukana oli kirja, jota tarvitsin mahdollisimman pian.

      Tästä hieman ärsyyntyneenä pistin postia asiakaspalveluun ja kysyin, miksi toimitusaika muuttuu, niin sieltä vain vastattiin, että kunkin kirjan kohdalla näkyy toimitusaika. Vaikka niiden kaikkien kirjojen kohdalla, joita tilasin, toimitusaika oli se 5-7 päivää. En jaksanut siitä sen enempää kiukutella silloin, mutta nyt alkaa ärsytys kasaantua.

      Poista
  16. Halpamaista käytöstä, sillä ei todellakaan ole asiakkaan homma tietää, sattuuko olemaan virhehinta vai oikea alennus, etenkään kun kirjat on jo maksettu ilmoitetulla hinnalla -näin kävi myös omalla kohdalla. Vastuun ottamisen ja syyttelyn pitäisi jäädä myyjän ja tavaran välittäjän keskinäiseksi asiaksi, eikä sotkea asiakasta mukaan tällaisessa tilanteessa

    VastaaPoista
  17. Hohhoijaa... aikamoista asiakkaan aliarvoimista tuo toiminta. En ole ollut asiakkaansa eikä minusta kyllä sellaista tulekaan.

    VastaaPoista
  18. Mitä enemmän tätä tosiaan miettii, sitä käsittämättömämmäksi tämä muuttuu.

    Tähän mennessä en ole Adlibriksen huomannut reagoivan tähän mitenkään. Ei suoraan minulle, ei FB-sivuillaan tahi muulla tavalla.

    Lupaan jatkossakin raportoida miten tämä tapaus etenee!

    VastaaPoista
  19. Ikävää, todella ikävää. Olen useamman kerran ollut yhteyksissä nettimyyjiin ongelmallisten kirjaostosten vuoksi, mutta aina saanut kohteliaan vastauksen (joskus hieman viiveellä kylläkin) ja parhaimmillaan jopa kirjat + kirjojen hinnan + postikulujen verran korvauksia. Adlibriksen kanssa ei ole henkilökohtaisesti ollut ongelmia, mutta ostan kohtalaisen harvoin paperisia kirjoja ja nekin yleensä sitten tuoreeltaan täysihintaisina. En olisi kuitenkaan ilahtunut tuollaisesta vastauksesta, jos olisi kohdilleen sattunut. Hienoa, että olet ollut aktiivinen asian suhteen.

    VastaaPoista
  20. Minäkin koin tilauksineni saman kohtalon ja olen äärimmäisen pettynyt Adlibriksen tapaan hoitaa mokansa.

    Ja Adlibriksessa on ollut usein alessa kovakantisia alle 3 euron, esim Otavan Sinistä jne eli miten nyt olisi pitänyt kuluttajana tajuta, että virhe!!

    Halpamaista toimintaa :<

    VastaaPoista
  21. Minulle kävi tuo sama juttu juuri helmikuussa ja maksoin ostokseni samantien verkkopankissa. Seuraavana päivänä sain tuon saman viestin kuin sinä ensimmäisen kerran. Erittäin harmistunut viesti lähti saman tien adlibriksen suuntaan ja asia kiukuttaa edelleenkin, rahat sain takaisin kyllä tililleni. Uskomatonta että sama juttu kävi taas! Mielestäni hintavirheet eivät ole asiakkaan ongelma. Useamman vuoden kaupoissa työskennelleenä oli minulla monesti ohjeistus, että asiakkaalle myydään tuote sillä hinnalla kuin se on ilmoitettu, ja virhe korjattiin jälkeenpäin. Hintavirhe on kaupan toimesta, ei asiakkaan.
    Ja niin, en ole adlibriksen helmikuisen toiminnan jälkeen tilannut sieltä enää mitään.

    VastaaPoista
  22. Mahtavaa, että tämä asia tuodaan oikeasti juuria myöten julki, ettei kauppa pääse kuin koira veräjästä. Itse olin aikaisemmin Bookplussan asiakas, mutta kaupan lopetettua (yhdistyttyä cdoniin) olen etsinyt sopivaa nettikirjakauppaa. Olin jo ehtinyt päätyä siihen tulokseen, että siirryn Adlibriksen asiakkaaksi, mutta se asua meni nyt uuteen harkintaan. Ehkä pitäydyn nyt tutussa ja turvallisessa cdonissa ja tilaan kirjani jatkossa sieltä, vaikka olenkin ollut sitä mieltä, että kirjat eivät ole siellä miellyttävästi esillä.

    VastaaPoista
  23. Tästä on nyt useampi ollut ilmeisesti yhteydessä Kuluttajavirastoon ja hyvä tietysti niin. Joukossa on voimaa!

    Kiitos vielä kaikille tsempityksistä :)

    VastaaPoista
  24. Ohoh, onpas tosiaan asiakkaita aliarvioivaa toimintaa! :o Adlibriksestä on tullut tilailtua paljonkin kirjoja ja omalta osaltani olen ollut tyytyväinen, mitä nyt joskus ihmetellyt sitä, että Britanniasta tilatut kirjat saattavat useinkin tulla nopeammin perille. Mutta nytpä siis selvisi kuinka voi käydä jos kauppiaalla meneekin jokin pieleen. Hmph. Varmaan tulee jatkossa harkittua tarkemmin muitakin vaihtoehtoja kirjojen hankintaan.

    VastaaPoista
  25. Miettikää asiaa omalta kohdaltanne.
    Laitatte tuotteitanne myyntiin ja vahingossa väärän hinnan. Tilauksia tulee paljon ja teille tulisi kymmenientuhansien eurojen tappio.

    Olisiko se kohtuullista?
    Eikö ole sivistymätöntä hyötyä toisten tekemistä virheistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä samaa kysyttiinkin tuossa jatkopostauksessani: http://morrenmaailma.blogspot.fi/2013/04/tapaus-adlibris-osa-2.html

      Kopioin vastaukseni tähän:

      "Kiitos hyvästä kysymyksestä!

      Maksutapahtuma on tietynlainen sopimus. Olen ostanut kirjat sovittuun hintaan ja siinä uskossa, että hinta on ns. kampanjahinta. Samassa syssyssä ostin yhden normaalihintaisenkin kirjan. Sitä vartenhan alekampanjat usein tehdään ja se on tietysti ihan okei.
      Sitten kävi ilmi, ettei kyseessä ollutkaan kampanja vaan hintavirhe. Adlibriksen toiminta ei kuitenkaan tässä ajassa antanut enää mahdollisuutta perua sitä normaalihintaista kirjaa, sillä se oli jo "lähetetty" -tilassa, kun virheestä ilmoitettiin.
      En siis pyrkinyt hyötymään virheestä.

      Näin siis minusta moraalisesti kyseenalaisesti toimi Adlibris. Koen tulleeni huijatuksi ostamaan normaalihintaisen kirjan.
      Koen vilpittömästi, että minulla on myös moraalinen oikeus saada kirjani sovittuun hintaan, olkoonkin että se oli virhe, jota en ymmärtänyt virheeksi (toisin kuin sen 60 euron taulutelevision kohdalla voisi olla).

      Eikö siis myyjällä tulisi olla mitään moraalia?
      Moraalisesti katsoen jos ihminen tekee virheen, hän pyytää anteeksi pyrkii hyvittämään sen. Adlibris tarjosi minulle viiden euron lahjakorttia hyvitykseksi (ja pahoitteli toki). Se ei kattanut edes sen normaalihintaisen kirjan hintaa, joten minusta se ei ollut edes mikään varteenotettava hyvitysyritys.

      Raskauttavammaksi tämän tekee se seikka, että tämä on jo toinen kerta. Vastaava tapaus sattui helmikuussa. Silloin en tilannut.

      Joten kuka toimii sittenkin moraalisesti oikein ja kuka ei?"

      Vahinkoja siis sattuu, mutta tämäkin on jo toinen kerta. Onkin mielenkiintoista pohtia myös sitä, että kauanko voi vedota vahinkoon.

      Poista
  26. Adlibris on aivan huijariroskakauppa!!!

    En saanut pääsykoekirjaa, eivät ilmoittaneet peruuntumisesta, eivät vastanneet viestiin, eivätkä puhuneet totta asiakaspalveulssa. Valehtelivat että tilauksen peruuntumisesta on ilmoitettu eivätkä pahoiltelleet. En enää ikinä osta näiltä siolta mitään!!!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti